5 tips voor meer ontspanning in je eigen huis

Gepubliceerd:  5 mei, 2020

Door: Romy Kaus


Ik hoor het je denken, ontspannen in mijn eigen huis, hoe dan? Met van alles en nog wat gaande thuis, huishouden, kinderen, partner, dieren, buren you name it, is het best een uitdaging om in je eigen huis een plek te vinden waar je tot rust komt en kan ontspannen. En de afgelopen jaren hebben we onszelf ook aangeleerd om buitenshuis op te laden. Op vakantie, in de sauna, tijdens een massage, de yogaschool en voor sommige is zelfs hun werk de plek om te ontspannen. Maar juist nu, door de bijzondere omstandigheden zijn we meer op huis aangewezen dan ooit. Hoe gaaf zou het zijn als je meer tot rust kan komen in je eigen huis? En ook echt de tijd neemt voor jezelf, om te ontspannen, gezond te leven en je persoonlijk te ontwikkelen? De volgende 5 stappen dragen hier zeker aan bij.

Stap #1 Zorg voor een opgeruimd huis
Struikel jij over de schoenen als je je huis binnenkomt en ligt je woonkamer vol spullen die je amper gebruikt? Om lekker in je vel te zitten en alles uit het leven te kunnen halen, is je interieur belangrijker dan je misschien zou denken. Misschien heb je wel eens van Feng Shui gehoord? Feng Shui is een ruim 3000 jaar oude Chinese filosofie en kennis gebaseerd op een balans van energieën op een plekken. Feng betekent wind en Shui betekent water. Wind en water worden in de Chinese cultuur geassocieerd met gezondheid. Goede Feng Shui staat voor geluk, harmonie en gezondheid. Slechte Feng Shui staat voor pech, slechte gezondheid en problemen in de liefde. Je spreekt Feng Shui uit als “fung sjwei”. Met Feng Shui kun je van je huis een plek maken vol positieve chi (levensenergie). Hieronder een aantal tips om meer Feng Shui in je huis te creëren. En nee, natuurlijk hoef je géén hele verbouwing te doen of direct je hele huis op te ruimen. Hieronder staan een aantal tips volgens het Feng Shui principe. Zorg dat de ruimte waar jij je ontspanning wil vinden in ieder geval opgeruimd is. Wees jezelf ervan bewust hoe belangrijk een opgeruimd en energierijk huis is.
Ruim de woonkamer op: Een Feng Shui woonkamer is opgeruimd, knus en ontspannend. Plaats afstandsbedieningen en andere elektronische apparatuur zoveel mogelijk uit het zicht en werk kabels en stekkers netjes weg. De bank kan je bijvoorbeeld met de rug tegen de muur zetten. Zo heb je een goed zicht op de ruimte en voel je je tegelijkertijd veilig en geborgen.

Bepaal het centrum van je woning: Het centrum van je huis is vaak het middelpunt van de woonkamer. Als je deze plek goed inricht, kan vanaf hier positieve energie naar de andere ruimten in de woning stromen. Vermijd grote meubelstukken. Leg bijvoorbeeld een zacht, vloerkleed neer en kleed de plek verder aan met accessoires als kaarsen en planten.

Wees kritisch over wat er in je slaapkamer staat: Een nette, rustgevende ruimte is erg belangrijk om goed te kunnen slapen. Berg geen spullen op onder je bed. Op deze manier kan de chi beter blijven stromen terwijl je slaapt. Let er op dat alles wat in het zicht staat rust en romantiek uitnodigt. Ook is het advies om grote schilderijen en andere grote accessoires, elektronica, spiegels en als allerbelangrijkste je mobiele telefoon uit de ruimte waar je slaapt te verwijderen. Het moet echt een plek zijn waar je letterlijk tot rust komt en je zo min mogelijk prikkels en afleiding hebt.

“Does is spark joy?”

Waarom eigenlijk opruimen? Als ik aan opruimen denk, dan denk ik meteen aan opruimgoeroe Marie Kondo. Daarom wil ik graag haar wereldberoemde ‘KonMari’ methode ter sprake brengen. Met deze tips ben je in no time verlost van al die overbodige spullen in huis! "Does it spark joy"? Misschien wel het belangrijkste criterium bij het opruimen volgens de KonMari-methode: “Word je blij van je spullen”? Ga bij al je spullen na of je ervan houdt, of je er blij van wordt, of je er wat aan hebt. Een gedachte die je natuurlijk op meer dingen los kunt laten, dan alleen spullen die je eventueel weg wilt gooien. Marie Kondo is van mening dat weggooien van overtollige spullen dé sleutel is tot een beter leven. Met haar magische methode ruim je niet alleen je huis op, maar ook je innerlijke zelf. Happiness gegarandeerd!

Mocht Marie je geïnspireerd hebben? Dan zou ik zeker eens haar serie kijken op Netflix.

Stap #2 Selfcare @ home lijst
Maak jouw eigen selfcare @ home lijst. Hier zet je dingen op waar jij binnenshuis blij van wordt. Waar je van oplaadt, waarvan kom je tot rust. Bijvoorbeeld in bad gaan, een boek of tijdschrift lezen, een dutje doen, podcast of je lievelingsmuziek luisteren, maskertje op je gezicht, iets bakken, lievelingsserie kijken, knutselen etc. Wat doe je heel erg graag, kost je geen moeiten en hoef je het huis niet voor uit? Omdat het echt om tijd voor jezelf gaat, laat het dan allemaal dingen zijn die je alleen doet. Start maar met schrijven wat het eerste in je op komt.
Plan ook direct deze momenten in in je agenda. Klinkt misschien gek, maar doordat je het in je agenda zet maak je een afspraak met jezelf. En je voelt je vast ook niet ok als je een gemaakte afspraak met een ander niet nakomt. Het managen van tijd, het lijkt wel een van de meest lastige dingen. Misschien is tijd zelfs wel niet te managen. Maar jezelf managen kan altijd! Wil je tijd voor jezelf, dan zal je deze moeten plannen. Overvolle agenda, overal naartoe racen, FOMO, géén nee kunnen zeggen, het altijd maar door gaan en géén rust nemen heeft er de afgelopen jaren zeker voor gezorgd dat er zoveel mensen opbranden. En dus is het tijd geworden om dit anders aan te pakken en minimaal wekelijks tijd voor jezelf in je agenda te plannen. Er gaat een hele nieuwe wereld voor je open als je jezelf op de eerste plek gaat zetten. Ook als ouder, mantelzorger of eenieder ander die zich nog verantwoordelijker voelt om altijd eerst voor de ander te zorgen.


Stap #3 Stel een playlist samen
Of je nu je dag ontspannen wilt beginnen of halverwege even stoom af wilt blazen, muziek helpt je te ontspannen. De juiste muziek kan je alert maken, en bijvoorbeeld je sportprestaties verbeteren. Andere, langzamere muziek laat je tot rust komen en kan je spieren helpen ontspannen.
Welke muziek laat je ontspannen? Welke muziek jou laat ontspannen is heel persoonlijk. De ene wordt heel relaxed van klassieke muziek, terwijl de ander weer helemaal tot rust komt bij een rustig popnummer of meditatieve klanken. Het luisteren naar rustige muziek heeft een kalmerend effect op je lichaam. Je lichaam zal endorfine aanmaken, het gelukshormoon, en de productie van stresshormonen zal afnemen. Hierdoor voel jij je vrolijker en meer ontspannen.

Hoe kies je muziek waar je rustig van wordt? Want niet alle muziek die je leuk vindt maakt je ook ontspannen. Belangrijk is het ritme in de muziek, als deze ongeveer hetzelfde ritme heeft als je hartslag, in rust, dan zal het je ontspannen. Dus enorme uptempo muziek gaat je niet helpen bij ontspannen. 
Binaural Beats: Heb je wel eens gehoord van Binaural Beats? Dit is muziek zonder vocals, die je kan voor diverse doeleinde Binaural Beats kiezen die passen bij de staat van zijn waar je wil zijn. Je brein stemt automatisch af op de hertz van de muziek die je hebt gekozen. Bijvoorbeeld om je ontspannen voelen, beter te slapen, meer energie te hebben of meer focus. Wil je de binaural beats ervaren, zorg er dan voor dat je luistert met een headphone, earpods etc. Omdat binaural beats werken door elk oor van verschillende frequenties te voorzien, moet je ervoor zorgen dat elk oor slechts één van de frequenties hoort. Ze zullen niet werken tenzij je een koptelefoon gebruikt. Elk oor moet namelijk een andere frequentie ontvangen. Een bijzondere ervaring, probeer het eens!

Playlist: Vele van ons hebben toegang tot online muziek streamingdienst. Spotify, Apple music, Deezer, Tidal, Juke er is keus genoeg. Maak in jouw streaming dienst jouw eigen chill, relax, mindfulle playlist. Verzamel allemaal nummer die jou in een relaxte vibe brengen. Zo ga je je brein leren dat als het deze muziek hoort je in een relaxte staat van zijn komt. Heb je geen toegang tot een van de bovengenoemde streamingdiensten dan kan je ook altijd een afspeellijst maken op YouTube en ook daar zijn Binaural Beats te vinden.

Stap #4 Maak een eigen relaxplek in huis
Richt ergens in huis, misschien wel in je slaapkamer een klein stukje in, tafeltje, kastje, hoekje, schapje etc die jou, net zoals bij de muziek direct een ontspannen gevoel geeft. Zodra je dat plekje ziet dat je brein denkt chillmodus. Op deze plek zet je dingen neer die jou tot rust brengen, bijvoorbeeld wierrook stokjes, kaarsen, oliebrander, planten, bloemen, schilderij allemaal feelgood dingen die bij jou passen. Hier kan je altijd even een momentje voor jezelf nemen, ontspannen en ontstressen.

De kracht van geur: geur brengt je terug naar herinneringen. De geur van oma’s appeltaart, de parfum van je eerste liefde, de sauna. Allemaal geuren die je vaak direct herkend en er een associatie bij hebt. Voor mij is het bijvoorbeeld als ik een menthol/lavendel achtige geur ruik denk ik direct aan de sauna. Maar denk ook aan de kracht van de geur van het voorjaar, vers gemaaid gras, kopje verse koffie, het ruiken van deze geuren doet iets met je. Maar je kan dus ook nieuwe herinneringen koppel aan geur. Ga op zoek naar jouw ultieme ontspanningsgeur. Heb jij (nog) geen geur die je een ontspannen gevoel geeft? De geuren die hieronder staan werken bewézen stressverlagend.

Lavendel: lavendel is een ontspannend, verzachtend en opbeurend middel. Het brengt de geest in balans en je wordt er rustig van. Spray wat lavendelgeur over de lakens voordat je gaat slapen.

Kaneel: er gaat niets boven de geur van kaneel op een vers taartje of in de koffie. De geur kan de aanmaak van stresshormonen wat vertragen.

Witte lotus: de geur van de witte lotusbloem zorgt direct voor ontspanning. De geur-extracten van de bloem worden in diverse beautyproducten verwerkt. Allemaal met ontspannende werking. Even smeren en relax!

Citrus: citroen, mandarijn, sinaasappel; citrusgeuren werken stressverlagend en geven positieve energie. Een echte boost voor je hersenen. Gooi de schillen van je mandarijn of sinaasappel niet direct weg. Laat ze even op een schaaltje liggen, zodat de geur zich heerlijk in je huiskamer kan verspreiden (ontspannen in no time).

Jouw eigen geur Ga opzoek naar een geur die je direct een ontspannen gevoel geeft. Dit kan een van de bovenstaande zijn, maar mag natuurlijk iedere geur zijn. Dit is mega persoonlijk! Dit kan in de vorm van geurkaarsen, geurstokjes, wierrook, etherische olie, huissprays. Er is zoveel te krijgen op dit gebied. Zet deze geur op de jouw relaxplek. Mmmmm, relaxed in een handomdraai als je deze geur ruikt. In de goodiebag zit de drops of love geurspray van drops of heaven. Als je bijvoorbeeld gaat mediteren, een yogales volgt, voor je gaat slapen, ieder moment dat voor jou goed voelt gebruik het dan. Spray iets in de lucht en laat dit heel langzaam op je neerdalen. Neem de geur goed in je op en geniet even van dit moment en het gevoel dat je deze geur geeft!

Stap #5 Zorg zeker net zo goed voor jezelf als de mensen om je heen
De laatste maar de allerbelangrijkste stap, kies ervoor om jezelf op de eerste plek te zetten. Behandel jezelf als je allermooiste en meest waardevolle bezit. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen hoe belangrijk dit. Uit eigen ervaring en door gesprekken met coachee’s, vriendinnen, mijn moeder, mensen om mij heen kwam ik erachter dat er bij vele een “dingetje” zit op goed voor jezelf zorgen. Zeker vrouwen vinden het heel lastig om zichzelf op de eerste plek te zetten. En zijn er vaak enorm goed in om voor andere te zorgen en veel minder voor zichzelf.  Dit zit hem er onder andere in, dat ‘voor jezelf zorgen’ synoniem is voor ‘alleen aan jezelf denken’, en dat ziet men dan als egoïstisch. Maar niets is minder waar. Het is niet egoïstisch om van jezelf te houden, voor jezelf te zorgen en van je geluk een prioriteit te maken, dit is essentieel! Wie goed voor zichzelf zorgt, functioneert niet alleen beter, maar komt ook tot bloei. 

“Hoeveel je van jezelf houdt is het voorbeeld dat je geeft hoe je wil dat anderen van je houden”.

 
De basis van alles is zelfliefde, vanuit hier ga je beter voor jezelf willen zorgen, grenzen aangeven, gezonder leven en je persoonlijk ontwikkelen. Wie weet ben je hier al heel goed in, woehoe dik compliment voor jou! Misschien is het totaal nieuw voor je en vind je dit nog lastig. Kijk dan altijd, welke eerste kleine stap je direct kan nemen om hier verandering in te brengen. De ervaring leert dat kleine stapjes nemen beter werkt dan dat je in een keer een compleet roer wil omgooien. Maar voel wat bij jou past. Kijk eens naar wat je niet langer dient, of je laat groeien of niet gelukkig maakt. En maak de keus of je hier nog tijd en energie in wil steken.

Stel ik jezelf de vraag: "Wat zou ik vanaf vandaag anders doen, als ik mijzelf de belangrijkste persoon in mijn leven zou vinden"? En start daar dan direct mee, in iedere geval met het nemen van de eerste kleine stap.


 
Nog 1 keer de 5 reden op een rij:
1.    Zorg voor een opgeruimd huis
2.    Maak een selfcare @ home lijst
3.    Stel een playlist samen
4.    Maak een eigen relaxplek in huis
5.    Zorg zeker net zo goed voor jezelf als voor de mensen om je heen
 
Hoe geweldig is het om jezelf de ultieme ontspanningservaring te geven, gewoon vanuit je eigen huis. En je kan er ook nog eens direct mee beginnen, dus ik zeg wat houdt je tegen?!

Enorm bedankt voor het lezen van mijn blog. Laat me vooral weten welke tips en ideeën je hebben geïnspireerd. Misschien heb je er nog wel tips aan toe te voegen, ik hoor ze graag!

Healthy groet Romy




Werkgeluk betekent niet alleen de slingers ophangen

Gepubliceerd:  18 juli, 2019

Door: Romy Kaus
Wat is nou werkgeluk en wat levert het op? Welke (kleine) stappen kan je ondernemen om het werkgeluk te vergroten? Veel werkgevers denken nog steeds dat werkgeluk betekent dat je altijd maar blij moet zijn en dat er steeds maar slingers opgehangen moeten worden. Dat je continu bonussen uit moet delen, minimaal een uitgebreide folder voor het vitaliteitsprogramma moet hebben en laten we vooral het verse fruit en de smoothies op de zaak niet vergeten. Maar het draait juist om iets heel anders. Die boodschap is nog niet overal bekend, merkte ik. En daar wil ik wat aan doen!

Drie weken geleden was ik in Kopenhagen om een Chief Happiness Officer-opleiding te volgen bij Woohoo inc. Chief Happiness Officer, oftewel CHO, is een vrij nieuwe functie binnen bedrijven. Naar mijn idee is deze vooral ontstaan omdat steeds meer bedrijven zoeken naar een oplossing voor langdurig verzuim, het hoge verloop en voor het zorgen voor tevreden medewerkers. Ze willen zich onderscheiden ten opzichte van werkgevers die geen CHO in dienst hebben. Mijn reden voor deze opleiding: ik wilde mijn kennis over werkgeluk verdiepen. Om zo weer dichterbij mijn missie te komen: meer werkgeluk in Nederland.
 
Ik wil af van: ‘Blijven zitten waar je zit, want je hebt toch een vast contract’, ‘Geluk is niet de verantwoordelijkheid van de werkgever’, ‘Gelukkig ben je maar thuis en niet op het werk, ‘Je kan niet altijd maar gelukkig zijn’. En al helemaal wil ik af van langdurig zieke medewerkers en een hoog verloop.
 
Met mijn net nieuwe diploma op zak, waar ik mega trots op ben, keek ik vorige week naar het Stressdebat van Omroep Max. Daar werd een CHO van een groot Nederlands bedrijf ondervraagd. Ik vind het zó geweldig om te horen dat steeds meer bedrijven in een CHO investeren. Daarna kwamen er ook een aantal andere sprekers aan bod, die hun gedachte over een CHO uitten. Blijkbaar was het niets voor het MKB, die bedrijven hadden niemand nodig die altijd maar blij was en de slingers ophing. En altijd maar gelukkig zijn is sowieso niet realistisch.
 
Wauw, wat schrok ik van deze reacties! Maar tegelijkertijd was het ook weer een eyeopener: zo kijkt een groot gedeelte van de werkgevers in Nederland nog steeds aan tegen werkgeluk. De CHO-dame probeerde nog een punt te maken dat het júist niet gaat om slingers ophangen en altijd maar gelukkig zijn. Maar helaas had ik het idee dat ze haar punt niet meer kon maken.
 
Géén idee wat ik aan het doen was
Al 22 jaar werk ik met mensen. Als zelfstandig ondernemer, team coach, trainer, kwaliteitsmanager en ondernemers coach. Toen ik op mijn twintigste startte als ondernemer en zo’n acht medewerkers in dienst had, had ik eigenlijk geen idee hoe ik een bedrijf moest leiden. Maar ik was super ambitieus en ondernemend. Ik genoot enorm van met mijn team samen iets moois neerzetten en de klanten tevreden de deur uit te zien gaan.
 
Mijn gedachte toen was ‘Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten’. Zonder dat ik dit echt bewust deed, investeerde ik in de connectie met mijn team, had ik op hele regelmatige basis een persoonlijk gesprek, investeerde ik in opleidingen, team uitjes en schreef ik hen persoonlijke kaartjes met een compliment of een bedankje. Iedere zaterdag hadden we een borrel om de week af te sluiten en in de vijf jaar dat ik eigenaar was, is deze bijna nooit niet doorgegaan. Ik voelde me echt verantwoordelijk voor hun welzijn. Met als gevolg, mega tevreden medewerkers, weinig verzuim en nauwelijks wisselingen. Wat allemaal weer bijdroeg aan heel tevreden klanten en daardoor een nog meer tevreden omzet.
 
Vergeten te vragen
In mijn missie om meer informatie te krijgen over werkgeluk binnen bedrijven, heb ik de afgelopen tijd werkgevers, directeuren, HR en vitaliteitsmanagers gesproken. Allemaal hebben ze even goede bedoelingen betreft het welzijn van hun mensen. Waarin de een aan cultuur bouwt, een erg belangrijk onderdeel binnen bedrijven. Vertaalt de andere op de juiste manier de Amerikaanse eisen van het moederbedrijf zo goed mogelijk naar de medewerkers in Nederlandse.
 
De vitaliteitsmanager van een groot IT-bedrijf liet mij een brochure zien met een programma voor de medewerkers, waardoor je als medewerker die van alle opties gebruik wil maken, bijna een jaar onder de pannen bent. Ik was erg onder de indruk van het ruime aanbod. Toch kampt dit bedrijf met een enorm te kort aan betrokkenheid van hun mensen. Hoe kan het toch? Het vitaliteitsteam bedenkt echt geweldige dingen voor hun mensen! Toen ik aan deze manager vroeg of hij aan de mensen had gevraagd waar zij blij van zouden worden, was het even stil. ‘Goede vraag’ zei hij, daar hadden ze niet aan gedacht. En toen dacht ik: ‘En daar gaat het dus mis!
 
Niet alleen bij hen, maar bij heel veel bedrijven. In contact blijven met je mensen, een compliment geven, waardering uitspreken, weten wat er speelt, simpel weg dingen vragen. Dat zijn we in alle spectaculaire oplossingen een beetje vergeten. Terwijl uit onderzoek van meneer Herzberg uit 1959 al bleek dat salarissen en secundaire arbeidsvoorwaarden geen motiverende factoren zijn. In zijn motivatietheorie over satisfiers en dissatisfiers zag hij dat erkenning, groei en ontwikkeling dat dus wel zijn. In 1959, mensen! Waarom proberen we toch steeds het wiel opnieuw uit te vinden? We zijn uiteindelijk al die jaren ‘gewoon’ mensen gebleven. Laten we elkaar dan vooral elkaar ook als mensen blijven behandelen!
 
Leading With HappineZ
Mijn bedrijf, Healthy Mind Coaching inspireert en informeert leidinggevenden en medewerkers via een lunch and learn op het gebied van werkgeluk. Wat is nou werkgeluk en wat levert het? Welke (kleine) stappen je zetten om het werkgeluk te vergroten? Dat heeft veel meer te maken met het onderhouden van goede relaties met elkaar en het stellen van doelen dan met het ophangen van slingers, altijd maar gelukkig zijn en het geven van hoge bonussen! Wist je, dat als een medewerker 1% meer tevreden is de productiviteit met bijna 9% stijgt? Als we echt willen dat er een verandering komt op alle werkvloeren in Nederland, moeten zullen we beginnen met informeren en het zetten van kleine stappen!

Gelukkige groet,

Romy Kaus
 




Meer werkgeluk door middel van Personal coaching

Gepubliceerd:  22 januari, 2019

Door: Romy Kaus
Beste lezer, voor degene die mij niet kent mijn naam is Romy Kaus en ik heb een missie:

“Meer werkgeluk door middel van personal coaching”.

Dit omdat ik vind dat iedereen het recht heeft op werkgeluk. Deze missie ga ik uitvoeren met mijn bedrijf Healthy Mind Coaching, wat ik begin dit jaar ben gestart. Het afgelopen jaar heb ik achter de schermen aan mijn bedrijf gewerkt en is nu het moment aangebroken dat ik mijn missie met de wereld ga delen. 

In de afgelopen 17 jaar ben ik onder andere ondernemer geweest en heb ik ondernemers gecoacht. Hierin heb ik op het gebied van medewerkers een hoop gezien en meegemaakt. Onder andere hoe gaaf het is om met medewerkers samen te werken. Medewerkers zijn het meest kostbaare bezit van een onderneming, maar worden niet altijd even waardevol behandeld. 

Dit is zeker geen kritiek op de werkgever, maar de praktijk laat vaak zien dat de business voor gaat. Wat begrijpelijk is want kosten gaan ook ieder dag door. Of soms groeit een bedrijf zoveel sneller dan verwacht en worden er in een korte tijd een hoop nieuwe mensen aangenomen, maar niet allemaal even goed ingewerkt. Als ondernemer start je vaak een bedrijf vanuit ambitie, passie voor je product-en/of dienst. En is een team om je heen een middel om doelen te behalen maar niet perse iets waarin je getraind bent om deze goed te begeleiden.

Anno 2019 zijn werkstress gerelateerde klachten meer regel dan uitzondering en branden de mensen op waar je bijstaat. En ik vind echt dat dit zo niet langer meer kan, het tij moet keren! Personal coaching is een manier om aandacht te geven en medewerkers bijvoorbeeld te helpen bij levens-en/of carrière vragen. Het verkrijgen van de juiste mindset, een Healthy Mind een groot onderdeel van hun werkgeluk. 

De Milennials zijn de medewerkers van nu en Generation Z (1995-2005) staat te trappelen om te beginnen. Zij vragen om een andere manier van begeleiding omdat zij niet hebben geleerd naar hun innerlijke kompas te luisteren. Zij zijn bezig met het neerzetten van het perfecte plaatje zowel online als offline. Een goede werksfeer is voor hun energiegever nummer één. En niet iedere ondernemer, (hr) manager of leidinggevende is gespecialiseerd in het begeleiden van onder andere deze groep medewerkers.

Maar ik dus wel! Dus ben jij bereid om het verschil te gaan maken, je medewerkersbeleid voor te bereiden op de toekomst en het welzijn van jouw medewerkers op de eerste plaats te zetten? Wil jij van WERKSTRESS naar WERKGELUK gaan? Dan kan ik heel veel voor jouw en jouw medewerkers betekenen. 

Zullen we kennis maken?

Ben je ondernemer, (hr)manager, leidinggevende of wil je als medewerker meer weten. Laat het me weten dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op!

Warme groet,

Romy Kaus